ماکو و انواع آن در چرخ خیاطی

ماکو و انواع آن در چرخ خیاطی

در سایت ژانومه بانه ما به بررسی انوع چرخ خیاطی ها و اتو های ژانومه پرداخته ایم و در قسمت توضیحات به ماکو اشاره کرده ایم که در این مقاله به توضیح ماکو و انواع آن در چرخ خیاطی پرداخته ایم تا شما را بیشتر با چرخ خیاطی و قطعات آن آشنا نماییم.

ماکو چیست:

ماکو و انواع آن در چرخ خیاطی

ماکو یا جا ماسوره ای قطعه ای جدا نشدنی در چرخ خیاطی است که ماسوره بر روی آن قرار می‌گیرد و تاثیر مستقیم بر روی کشش نخ پایین دارد درواقع با چرخاندن و شل و سفت کردن آن، می توان میزان کشش خروج نخ را تنظیم کرد.

با چرخاندن پیچ به سمت راست، فشار بیشتر شده و نخ سخت تر از شیار خارج می شود و با چرخاندن پیچ به سمت چپ، فشار کمتر شده و نخ روانتر خارج می شود.

برخی از افراد حرفه ای برای نخهای مختلف چرخ خیاطی ماکو با تنظیمات متناسب با آن نخ قرار می دهند تا دوخت بهتری داشته باشند. برای مثال برای نخهای ابریشم، نخ زری دوزی و نخ نامریی بدلیل سایز مختلف، باید ماکو تنظیم شده برای آن نخ استفاده نمود.

ماکو در چرخ خیاطی با حرکت دورانی خود، نخ بالا را چرخانده و با نخ پایین درگیر می کند تا گره بخیه یا دوخت ایجاد شود. و چنانچه این مراحل صحیح انجام گردد بخیه ها و دوخت بسیار خوبی خواهید داشت، در نتیجه جا زدن صحیح ماکو بسیار با اهمیت میباشد.

نحوه قرار گیری ماسوره داخل ماکو:

با گرفتن ضامن روی ماکو، ماکو ‌را در دست بگیرید. و آن را در جای خود درون صفحه نگه دارنده بگذارید. مطمئن شوید ماکو کامل سرجایش قرار گرفته (باید صدای کلیک را بشنوید)، وقتی ضامن را رها می‌کنید ماکو نباید بچرخد یا شل باشد. ماکو باید سرجایش قفل شود و سر آزاد نخ آویزان بماند. درِ «جای ماکو» را نبندید.
سیستم سوزن را با چرخاندن توپی فعال و سیستم ماسوره پُرکن را غیر فعال کنید و مکانیزم چرخ را دوباره روی کوکِ ساده و رو به‌ جلو تنظیم کنید. سوزن را به روش همیشگی از نخ قرقره‌ی اصلی نخ کنید. وقتی سوزن نخ شد باید نخ ماسوره را بالا بکشید. سر نخ را در آن دستتان که آزاد است نگهدارید.

توپی را به سمت خودتان بچرخانید. سوزن باید پایین برود و دوباره بالا بیاید و به بالاترین موقعیتش برگردد. یک چرخش کامل توپی برای اینکار کافی است زیرا نخ قرقره‌ی بالا با اینکار به درون ماسوره می‌رود. نخ ماسوره را ببینید که نخ قرقره‌ی اصلی آن‌ را از سوراخ روی صفحه‌ی فلزی‌ای که زیر سوزن است بالا می‌کشد. می‌توانید به کمک نوک یک قیچیِ بسته، نخ ماسوره را از زیر پایه‌ی سوزن بیرون بکشید. اگر وقتی به آرامی نخ‌ها را بیرون می‌کشید از سوراخ بیرون نمی‌آیند، توپی را کمی بچرخانید. معمولا برای بیرون آمدن نخ، سوزن باید به بالاترین موقعیتش برگردد.
سر آزاد نخ‌ها بکشید تا بلندتر شوند. آن‌ها را محکم در دست بگیرید که هنگام دوخت گیر نکنند. قبل از شروع خیاطی درِ جای ماکو را ببندید.ماسوره ژانومه

انواع ماکو:

از لحاظ گلدوزی دو نوع کمپلت ماکو داریم :

  • کمپلت نیم دور که این نوع کمپلت معمولاً روی چرخ های ساده تر و با امکانات کمتر نصب می شود. در مدل نیم دور کاربر دسترسی به کمپلت دارد و می تواند به سهولت کمپلت را بازکرده، تمیز و روغن کاری کند. معمولاً این مدل کمپلتها روی چرخهای راسته دوزی (چرخ دستی) سوار است و کارکردن با این مدل چرخ ها راحت تر است بدلیل امکانات کم چرخ ها ، کاربر راحت تر می تواند عیب یابی کند .ماکو نیم دور
  • کمپلت تمام دورکه معمولاً به این مدل کمپلت صنعتی هم گفته می شود . در مدل تمام دور چرخ خیلی روان، قوی ، کم لرزش است و مناسب برای گلدوزی و راسته دوزی است . در این مدل چرخها ، ضخیم دوزی به سهولت انجام می شود و در سرعت بالا پارگی نخ کمتر است.ماکو تمام دور

و در آخر اینکه شما میتوانید در سایت ما چرخ خیاطی مورد نظر خود را با بهترین قیمت و گارانتی معتبر شرکتی خریداری نموده و در سریع ترین زمان درب منزل تحویل بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.